Готовність до навчання в школі
Вступ до школи - надзвичайно відповідальний момент для усієї сім'ї, адже дуже багато змін відбудеться: з'являться нові взаємовідносини, нові обов'язки. Основною діяльністю стане навчання, яке потребує неабияких зусиль з боку дитини, певних знань, вмінь, навичок.
Готовність дитини до шкільного навчання - це комплексна характеристика психічного розвитку дитини, яка охоплює компоненти, що забезпечують її успішну адаптацію до умов і вимог школи.
Готовність дитини до навчання в школі розглядається як оптимальне поєднання взаємодії комплексу складових, який охоплює всі основні сфери розвитку та діяльності дитини: інтелектуальну, мотиваційну, емоційно-вольову, соціальну зрілість дитини.
Освітні стандарти та орієнтири Нової Української Школи (НУШ) визначають ключові компетентності зростаючої особистості - це такі базові досягнення, що забезпечують дитині успішність адаптації до шкільного навчання, серед яких першочергового значення набувають СПОСОБИ МИСЛЕННЯ, ПОГЛЯДИ, ЦІННОСТІ, ОСОБИСТІСНІ ЯКОСТІ, готовність дитини взаємодіяти з навколишнім світом, здатність до ціннісної регуляції дій у пізнавальній та соціальній активності.
Розвитку дошкільника сприяє ГРА
Гра - це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається цілющий потік уявлень, понять про навколишнє (В.О. Сухомлинський).
Гра - це провідна (головна) діяльність, у якій розвивається дошкільник, відтворюючи в уявних ситуаціях життя, працю, стосунки.
Формування психосоціальної зрілості дошкільника
Психосоціальна зрілість майбутнього першокласника – це його соціальна компетентність (інформація про себе та свою сім’ю, сформованість навичок спілкування з дорослими та дітьми, усвідомлення дитиною моральних та етичних норм поведінки), світогляд (уявлення про оточуючий світ), здатність аналізувати інформацію, міркувати.
Майбутній першокласник повинен знати відповіді на наступні (чи подібні) запитання:
- свої прізвище, ім'я, по батькові;
- прізвище, ім'я, по батькові батьків;
- професії батьків;
- свою домашню адресу, місто, країну;
- свій вік (дату народження) та стать;
- пори доби (у якій порі дня їдять, лягають спати, що спочатку: сніданок чи вечеря і т.п.) ;
- пори року та ознаки (чим відрізняються одна від іншої: коли йде сніг, коли збирають врожай, коли цвітуть підсніжники, коли буває дуже спекотно);
- колір оточуючих предметів;
- що роблять будівельник, перукар, продавець, кухар, пожежник і т.п. ;
- що залишається на землі після дощу;
- для чого в школі потрібні дзвінок, парта, ранець?
- назви тварин, птахів, порівняння їх за розміром (наприклад, хто більший: слон чи муха);
- рахунок вперед і назад, від і до (наприклад, порахувати від 4 до 9; від 7 до 3);
- порівняння чисел (наприклад, що більше: 5 чи 3, 2 чи 6) ;
- що треба зробити, якщо когось образили.
Для розширення світогляду дитини необхідно пізнавати, досліджувати світ разом: обговорювати, читати, експериментувати: - створюйте умови та підтримуйте пізнавальні інтереси дитини, забезпечуючи розвиток природних здібностей та нахилів дитини;
- залучайте дітей до активної участі у підготовці та святкуванні днів народження, ювілеїв, днів пам’яті, календарно-обрядових свят; здійсненні подорожей; разом з дітьми або спонукаючи їх до виготовлення подарунків, привітань, виступів та ін.;
- формуйте основи логічного мислення, вчіть дитину висловлювати власну думку на основі розумових висновків;
- частіше бувайте з дітьми на природі (парк, ліс, річка), відвідуйте зоопарк, ботанічний сад, музеї, вистави дитячих театрів, дійства громадських свят, виставки квітів, тварин;
- залучайте дітей до догляду за рослинами (квітник, сад, город) та тваринами.
Подивіться "Готуємось до школи із задоволенням: розвиваємось граючись "Чарівний світ"" youtu.be/FgsPnf_dcJU
Функціональна зрілість до школи та
розвиток дрібної моторики
«Розум дитини знаходиться на кінчиках її пальців». В.О. Сухомлинський
«Рука - це інструмент всіх інструментів». Аристотель
«Рука - це свого роду зовнішній мозок». Кант
Розвиток дрібної моторики руки є необхідною умовою для успішного навчання, тісно пов'язаний з розвитком мовлення і мислення дитини.
Якщо приділяти належну увагу вправам, іграм на розвиток дрібної моторики дошкільника, то можна вирішити одразу два завдання:
- по-перше, впливати на загальний інтелектуальний розвиток дитини;
- по-друге, готувати її до оволодіння навичками письма.
Існує кілька ефективних способів розвитку дрібної моторики:
- ігри з дрібними предметами (мозаїка, пазли, конструктори, нанизування ґудзиків, намистинок на нитку, намотування нитки на котушку, зав'язування вузликів на мотузці, застібання ґудзиків, гачків, блискавок, закручування кришок);
- пальчикові ігри, масаж пальців і кистей;
- ліплення, малювання, розфарбовування, штрихування, вирізання ножицями;
- ігри з піском, водою, природними матеріалами (жолуді, шишки, каштани);
- використання пінцетів, прищіпок.
Здавалося б, що і під час комп'ютерної гри рухи пальців сприяють розвитку дрібної моторики рук дитини, та дослідження показують, що у таких рухах задіяна мінімальна кількість м’язів пальців, тому дрібна моторика рук лише погіршується.
Вирізання допомагає налагодити взаємодію в системі "око-рука" (зорово-моторну координацію) та розвинути м'язи руки, що є необхідним у засвоєнні навичок письма.
Дорослі можуть допомогти в оволодінні вмінням вирізати ножицями:
1. Обдумано підходьте до вибору відповідних ножиць для вашої дитини.
Деякі фахівці, які працюють з дітьми дошкільного віку, уважають за краще користуватись ножицями з тупими (заокругленими) кінцями для початківців. Їх зазвичай називають безпечними ножицями. Купувати потрібно такі, які будуть добре різати папір, оскільки деякі з ножиць даного типу практично не ріжуть, то у неї може зникнути бажання ними користуватись.
2. Навчайте дитину правил безпечного використання ножиць.
Важливо навчити дитину правил безпечно поводитися з ножицями й повторювати ці правила перед кожним заняттям з ними. Є два основних моменти, які слід особливо підкреслити. По-перше, діти повинні знати, що саме ножицями можна різати, а що - ні. По-друге, стежте за тим, щоб дитина не ходила й не бігала з ножицями. Покажіть, як треба правильно тримати ножиці при ходьбі, тобто із зімкнутими лезами, у кулаці й кільцями догори, руки повинні знаходитись поруч з тілом.
3. Навчіть дітей правильно тримати ножиці. Почніть із правильного положення ручки ножиць у руці. Продемонструйте й попросіть повторити ваші дії. Можливо, доведеться допомогти дитині розмістити пальці у відповідних отворах. Навчайте й показуйте, що великий палець завжди йде в менший отвір, а вказівний і середній – у більший отвір. У цьому вам можуть допомогти малюнки зі схематичним зображенням правильного положення ножиць у руці. Нехай дитина також тренується розтискати та стискати ножиці. Це допоможе їй знайти силу, необхідну для роботи з ними.
4. Вирізайте з дітьми за лінією.
Для того щоб дитина навчилася справлятися з ножицями, вона повинна спочатку навчитись різати за лінією. При цьому використовуйте щільний папір. Якщо необхідно, то допоможіть, направляючи руку дитини своєю, доки вона не оволодіє цим умінням на належному рівні.
5. Вирізання форм.
Після того як ваша дитина засвоїть попередні етапи, вона може переходити до вирізання різних форм. Можна малювати різні форми й фігури фломастером з товстим наконечником або використовувати кольорові надруковані зображення трикутників, кіл чи квадратів, а також інших зображень.
6. Вирізання з поворотом паперу.
Покажіть дитині, як треба вирізати, повертаючи папір. Допомагайте, коли вона буде пробувати однією рукою вирізати, а іншою повертати аркуш. Це допоможе їй навчитись не перевертати ножиці вгору «дном» (що відбувається досить часто). Навчіть її вирізати не поспішаючи, поступово, при цьому контролюючи стан і ножиць, і паперу.
7. Вирізайте весело
.
Перетворіть навчання працювати з ножицями на веселу та творчу гру. Тримайте під рукою клей і фломастери, щоб дитина могла вирізати, наклеювати й розфарбовувати.8. Ще кілька цікавих ідей.
Вирізання змійкою: нехай дитина складе папір так, щоб вийшла велика й довга змійка, а потім розріже її на більш дрібні змійки.
Бахрома: нехай дитина надрізує краї кольорового паперу, щоби зробити стильну підставку або капелюх з бахромою.
Мистецтво колажу: вирвіть сторінки зі старих журналів і попросіть дитину вирізати з них різн
і форми, а потім наклеїти їх на папір і створити свій власний витвір мистецтва.
Подивіться "Готуємось до школи із задоволенням: розвиваємось граючись "Розум на кінчиках пальців"" youtu.be/wsqEvu0Efp0
Функціональна зрілість
Функціональна зрілість - показник дозрівання організму, готовність до шкільних навантажень.
Для визначення рівня функціональної готовності до школи використовується графічна методика Керна-Йїрасека, яка дає змогу оцінити особистісну зрілість дитини та дає уявлення про ступінь дозрівання мозкових структур дитини через розвиток її сенсомоторної координації: дрібної моторики рук та зорової координації, також дозволяє виявити рівень зорово-просторового сприймання та пам’яті, мислення, здатність до зосередженої роботи, здатність регулювати свою поведінку у відповідності з поставленими вимогами.
Рекомендовано використовувати вправи та завдання на розвиток дрібної моторики руки, розвивати вміння виконувати завдання згідно заданого зразка (не тільки письмові, наприклад викласти фігуру за зразком).
Про інші компоненти готовності до навчання у наступних публікаціях