Меню
  • ПРО НАС
  • Освітня діяльність в умовах воєнного стану
  • Цивільний захист та БЖД
  • Кабінет психолога
  • Шляхами міні-проєктів
  • Творчі заходи
  • Фонд розвитку ЗДО
  • Віртуальний тур
  • Карта сайту
  • Контакти
  • Пошук

    Адаптація до умов освітнього закладу

     Адаптація до умов дитячого садка
    Пам'ятка для батьків
    Адаптація – це складний процес пристосування організму до нових обставин.Він супроводжує людину впродовж усього життя. Період звикання дитини до дитячого садка пов'язаний із пристосуванням до нових умов, нового режиму, до вихователя та дитячого колективу, до нових форм співжиття, які є відмінними від тих, що існують в родині.
    Цей період є досить складним для дитини, адже відомо, що навіть незначні зміни умов життя малюка викликають порушення її емоційного стану, сну, апетиту, загальне ослаблення організму.
    У ситуації адаптування до нових умов життя у дітей може проявлятись підвищена збудливість, роздратованість, нестриманість, вередливість або, навпаки, загальмованість, відчуженість. У такий спосіб дитина намагається змінити стан речей, який її не задовольняє.
    У різних дітей адаптація відбувається по-різному: відповідно до віку, типу, вищої нервової діяльності, стану здоров'я, стилю виховання в сім'ї, емоційної залежності від матері тощо.
    Однак існує кілька чинників, що є однаково стресогенними для всіх дітей, та переживати їх кожний буде по-своєму. Серед найвагоміших стресогенних чинників періоду адаптації можна виділити наступні:
    • руйнування усталеного способу життя. У якому б віці дитина вперше не прийшла до дитячого садка, для неї це сильне стресове переживання, адже руйнується звичний ритм життя, у якому вона почувалася спокійно і впевнено, оскільки встигла до нього звикнути, уже знала, що за чим впродовж дня відбуватиметься і як саме це проходитиме; 
    • розлука з матір'ю та іншими близькими дорослими, які турбувалися про дитину від народження. Особливу роль тут відіграв той факт, що маленька дитина не вміє мислити у часовій перспективі, а тому їй здається, що «мама йде назавжди!». Це породжує переживання тривоги, невпевненості, незахищеності, до якого часто додаються почуття покинутості, непотрібності. Аби впевнитися, що мама не залишає її тут назавжди, дитина інколи починає поводитися неприпустимо. Вона ніби перевіряє дорослих поруч;
    • зовсім незвичним для дитини є і перебування серед 15-20 однолітків. Це є значним навантаженням для її нервової системи. Малюк входить у доволі складну систему стосунків, розподілу іграшок, уваги вихователя, узгодження намірів і бажань різних дітей. Важливо розуміти, що навіть рівень шуму в групі спочатку може бути сильним стресогенними чинником. 
    Як мамам, татам і малятам в садок дитячий готуватись!
    Пам'ятка для батьків
    Дослідження науковців свідчать, що можна допомогти малюку подолати труднощі звикання до закладу дошкільної освіти, запобігти їм, якщо заздалегідь підготувати дитину до майбутніх змін.
    Сприятливою умовою для полегшення процесу адаптації є попереднє ознайомления дитини з дитячим садком, формування позитивного ставлення та бажання його відвідувати. Допоможуть розповіді, наприклад: «Дитячий садок - це такий гарний будинок, куди мами і тати приводить своїх малюків, коли вони підростають.  В садку є маленькі столики і стільчики, маленькі ліжечка і маленькі шафки, багато цікавих іграшок. Дітки там їдять, гуляють, граються. Скоро і ти зможеш його відвідувати». Про вступ до садка треба говорити як про радісну, очікувану подію. Слід уникати негативник висловлювань про садок у присутності дитини.
    Необхідно організувати життя дитини в сім'ї відповідно до режиму дня, якого дотримуються в освітньому закладі (режим харчування, сон). 
    Дитина значно легше пристосується до нових умов, якщо в сім'ї вона оволодіє елементарними навичками самостійності та доступними для її віку навичками самообслуговування (малюк повинен вміти тримати ложку, самостійно їсти, мити руки, вміти користуватися носовичком, вдягатися, складати іграшки. Кожну спробу зробити щось самостійно обов'язково схвалювати: «Молодець, ти вже сам умієш їсти" і т.п.
    Правила поведінки в дитячому садку часто викликають у дітей образу, плач через недостатню сформованість навички виконання вимог дорослого. Дитині легше адаптовуватись, якщо вона розуміє і виконує звернені до неї вимоги, наприклад: «Перед їжею треба поміти руки».
    Важливо навчити малюка гратися. Спостереження свідчать, що найлегше адаптовуються діти, які вміють довго, різноманітно та зосереджено діяти з іграшками. Щоб гра була тривалою, розвивала дитину, необхідно розкрити їй призначення іграшки і способи дії з нею (з чашки слід напувати ляльку, зайчика). 
    Однією з головних причин труднощів перших днів є недостатній досвід спілкування з іншими дорослими дітьми, окрім членів своєї родини. Слід поступово розширювати коло знайомств малюка, виховувати в дитини привітне ставлення до дорослих і дітей, спонукати до гри з однолітками, наприклад: «Покоти м'ячик Ігорю. А тепер Ігор покотить тобі. Молодці, хлопчики, гарно граєтесь».
    Значну увагу слід приділяти розвитку мовлення, адже дитина зможе висловити свої бажання, повідомити про потреби за допомогою хоча б одного-двох слів або відповідаючи на запитання простим «так» чи «ні», і вихователь зможе допомогти їй. Дитина повинна знати своє ім'я, розуміти назви частини тіла, найуживаніших побутових предметів та процесів (стіл, стілець, чашка, ложка, їсти, гратися, гуляти тощо). 
    Тривалість перебування дитини в дитячому садку слід збільшувати поступово.
    Варто пам'ятати, що від емоційного стану близького дорослого в момент розлуки з дитиною, а також форми і змісту спілкування батьків з педагогом залежить емоційний фон наступної поведінки малюка впродовж дня перебування дитсадку, що визначатиме характер всього періоду адаптації. 
    Важливо під час адаптаційного періоду ставитися до дитини дуже уважно турботливо, адже дорослий дитиною вже був, а дитина дорослим ще – ні
     
    Адаптаційний симптомокомплекс: 
    що відбувається з дитиною під час адаптації 
    до умов освітнього закладу?
    Діти емоційно реагують на розлуку з батьками. Емоційний шок, який вони переживають в період звикання, різко знижує захисні сили організму. Тому деякі діти починають хворіти значно частіше, ніж коли були вдома. Але реальними причинами такого хворобливого стану рідко є безпосередньо інфікування чи недогляд з боку персоналу дитячого садка. Часто починають хворіти саме ті діти, яким складно звикнути до змін у своєму житті, пристосуватися до нових умов, переживають сильний стрес під час відвідування дитячої групи, що значно знижує стійкість імунної системи дитини. Унаслідок цього до неї починають «липнути» хвороби. Переважно ці хвороби є захисною реакцією на психологічний дискомфорт, захистом організму від емоційного перенапруження. Таке «уникнення» стресогенної ситуації триватиме доти, доки дитина остаточно не зможе пристосуватися до дошкільного закладу, доки не відчує себе у безпечних і звичних умовах.
    Зміни в емоційному стані, крім раптового підвищення захворюваності, призводять також до порушення сну, різкого зменшення ваги. Саме прийом їжі та сон можуть стати больовими точками в процесі звикання до нових умов. Зменшення ваги виникає в результаті стану напруженості через зміну умов життєдіяльності і позначається на стані фізичного здоров'я. Порушення режиму сну не дає можливості організму відновити свої сили. Це підсилює напруження і негативне ставлення до людей і до середовища в дитячому садку. Повноцінний сон оберігає нервову систему малюка від перевтоми.
    Труднощі, які постають перед дитиною в період звикання до нових умов, особливо помітно позначаються на її мовленнєвій активності. Діти стають більш мовчазними, мовлення стає як у діток, менших за віком. Такий стан може зберігатися протягом місяця. Лише на кінець другого місяця відвідування дитячого садка обсяг мовленнєвої активності досягає рівня, який був характерним для дитини напередодні вступу.
    Відбуваються зміни в ігровій та практичній діяльності – вона неначе завмирає, зупиняється у своєму розвитку. Наприклад, якщо дитина до вступу в садок вже сама їла ложкою, то з початком відвідування вона може перестати це робити, очікуючи доки її погодують і в садку, і вдома. Повернення до поведінки, що притаманна меншій за віком дитині, є захисною реакцією, що нормально для організму, який пристосовується. Навичка поновлюється, якщо стресогенні умови перестають бути травматичними.
    Показники завершення періоду адаптації у новачка:
    - глибокий сон;
    - хороший апетит;
    - бадьорий емоційний стан;
    - повне відновлення наявних звичок і навичок;
    - активна поведінка;
    - збільшення ваги (відповідно до вікової норми).

    Як допомогти дитині адаптуватися?
     
    1. В перші дні перебування в дитячому садку залишайте дитину на 2-3 години, поступово збільшуючи час. Не запізнюйтесь, хоча б у перші дні забирайте дитину вчасно.
    2. Дозволяйте дитині брати з собою в дитячий садок улюблену іграшку - так вона почуватиметься в безпеці і буде спокійніша. 
    3. Пограйтесь з дитиною домашніми іграшками в дитячий садок, де якась з них буде самою дитиною. Поспостерігайте, що робить ця іграшка, що говорить, допоможіть разом з дитиною знайти їй друзів і вирішіть проблеми дитини через неї, орієнтуючи гру на позитивні результати.
    4. Зберігайте спокій. Важливо надавати дитині емоційну підтримку і показувати значимість для вас її нового статусу.
    5. Намагайтесь уникати галасливих заходів поза освітнім закладом,  аби зменшити емоційне навантаження.
    6. Частіше говоріть дитині про свою любов і проявляйте її.
    7. Знаходьте час вислухати, що непокоїть вашу дитину, які у неї труднощі, чого вона досягла.
    8. Створіть спокійний, безконфліктний клімат для дитини вдома та оптимальний режим дня. Оберігайте нервову систему дитини!
    9. Повідомте вихователів про особливі звички дитини, що вона любить, що ні, які має захоплення. Радьтеся з педагогами щодо вирішення тих чи інших проблем.
    10. Придумайте ритуал «прощання» й зустрічайте дитину з посмішкою.
    11. Дитина має відчувати повне розуміння між батьками та вихователями, тоді вона швидше звикає. Ніколи не з’ясовуйте відносин з вихователем (щоб не трапилось!) у присутності дитини. Не обговорюйте проблеми, пов'язані з дитячим садком при дитині.
    12. Відвідувати дитячий садок дитині треба лише здоровою.
     
    Спрогнозувати адаптацію до умов закладу, проаналізувати важливі аспекти в житті та розвитку дитини, визначити необхідну підтримку для полегшення адаптаційного процесу допоможе опитувальник "Чи готова Ваша дитина відвідувати дитячий садок" 
     
     


     
    File news1.dat not found

    Звіт керівника за 2023-2024 н.р. 13.06.2024 р. о 13:30

     

    Річний звіт керівника за 2022-2023 н.р. на сайті у розділі "Про нас"

     
    Ми в соціальних мережах:
    logo logo
    Посилання на сайти:
    logo logo
    Статистика